söndag 15 november 2009

När TT vinklade bort eländet

Då och då lyckas redaktörer stålsätta sig mot sin primära ryggmärgsreflex, dvs krisvinkeln. I en intressant omsvängning skickade TT häromdagen först ut ett telegram om undernäringen bland barn, som hade rubriken ”200 miljoner barn sjuka av svält”.
Det var ganska kort. Dagen efter kom ett nytt telegram i TT-linan, byggt på samma Unicefrapport, som ersatte det tidigare. Det sluggades ”Omvinklad och utbyggd version” och hade rubriken ”Färre andel undernärda barn”. Om man bortser från det smärre språkliga missödet i rubriken visade texten denna gång hela bilden på ett tydligt sätt. Det inleddes:
”Nära 200 miljoner barn i världen under fem år lider av näringsbrist. Trots den hisnande siffran går utvecklingen — sakta — åt rätt håll. Andelen undernärda barn minskar.”
Problemet är väl att få redaktioner brydde sig om att byta ut det där första telegrammet. Jag lyckas bara hitta en text på SVT där inslag från det andra telegrammet finns med.
Jag inser med en tilltagande skammens rodnad att jag inte heller bytte på DN:s hemsida i fredags. Nu måste jag ju göra det first thing måndag!
För övrigt hittade jag ett par tidigare exempel, som jag glömt, när jag i dag rotade igenom min ”Den fortsatta debatten”-mapp:
Trots fetmalarmen – färre tjocka barn (Metro 15 juni)
Färre svenskar känner oro, ångest och stress (SvD 5 maj).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar