måndag 28 september 2009

Domedagsuppgörelse mitt i Krisen

De sista korrigeringarna i manus gjordes fem dagar före Lehmann Brothers-kraschen. När boken väl kom ut hade den ekonomiska krisen redan bottnat, skulle det visa sig. Däremot hade en annan apokalyptisk berättelse börjat pocka på vår uppmärksamhet: svininfluensapandemin. Hösten 2009 ser även denna katastrofberättelse ut att ha ut att ha spridits lite för högljutt och lite för tidigt.

Jag hade ingen aning om vad man kunde förvänta sig vid releasen, men boken rönte viss uppmärksamhet, och den recenserades i några stora tidningar och rätt många mindre tidningar.
Den ekonomiska krisen spelade en viss roll vid mottagandet. Flera recensenter tyckte lite synd om mig, som kom med denna domedagsuppgörelse mitt i den värsta ekonomiska kollapsen i modern tid. Jag måste medge att jag precis som alla andra kände en viss oro över utvecklingen, men jag hade ändå väldigt svårt att tro på de värsta scenarierna. Men det var lite svårt att säga det i april. I juni fick jag dock en förfrågan från DN:s debattredaktion att skriva om överdrifterna. Vilket jag gjorde. Artikeln publicerades först den 10 augusti.
Den har kommenterats av bland andra Johan Schück i DN och av Olle Wästberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar