onsdag 3 februari 2010

"Ropar inte medierna på vargen i onödan?"

Jag var i min hemstad Växjö i går och föreläste för 250 pensionärer från stadens ovanligt livaktiga pensionärsuniversitet. 2 200 medlemmar i en stad med 60 000 invånare. Inte illa.
Den ekumeniska Ulriksbergskyrkan var en strålande lokal med bra akustik och den senaste presentationstekniken – som dessutom fungerade klanderfritt.
Ämnet för dagen var Världens konflikter.
Efteråt blev det en bra diskussion. Frågorna kretsade förstås till stor del kring huvudämnet. När jag vände mig till åhörarna och frågade hur många krig de trodde pågår i världen (ja, jag hade beskrivit forskardefinitionen; 1 000 döda per kalenderår) vågade först ingen gissa, sedan föreslog en herre: ”hundra … hundraelva?” Lite mummel blev det när jag gav svaret: tre eller fyra, beroende på om man räknar Pakistan och Afghanistan som ett eller två.
Men egentligen väcktes nog ett större intresse av temat om mediernas ansvar för att vi tror att världen är sämre än den är. ”Är det så att medierna ibland undanhåller vissa saker av ideologiska skäl?” undrade någon, som förtydligade sig med att säga att ”av ideologiska skäl” skulle förstås som ”för att hålla en viss vinkel”.
Frågan gav mig anledning att fundera ordentligt på svaret, som blev långt och resonerande: nej, det pågår inga konspirationer bakom redaktionsväggarna, men jo, det finns mycket prestige inblandad, och ibland kokar det ner till enskilda redaktörer som målat in sig i ett hörn, men man kan ju alltid byta redaktör. Utan att bli alltför specifik gled jag in på rapporteringen av svininfluensan och lockade fram en del skratt när jag menande sade att någon borde skriva en bok om hur det där gick till – krigsrubrikerna, samspelet mellan medier, hälsomyndigheter och läkemedelsbolag, det besynnerliga beslutet att spetsa till pandemidefinitionen. Gruppen hade nyligen hört ett föredrag om just detta.
På frågan om det finns risk att man inte hör vargen komma ifall medierna falskeligen har ropat på den alltför många gånger kunde jag däremot svara ett klart och tryggt ”ja”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar