torsdag 22 oktober 2009

Balans mitt i tragiken

Att ge sig in på att ge perspektiv på larm om undernäringen i världen är ... delikat materia. Jag är på sätt och vis lite kluven inför det, eftersom jag sannerligen inte vill förringa tragiken i att hundratals miljoner fortfarande är undernärda, trots all tillväxt, och trots förbättrade produktionsmetoder och transporter. Men ändå.
BBC skriver i dag om hungersnöden i Etiopien. Sex miljoner är i behov av nödhjälp. Jag har ett BBC-citat från premiärminister Meles Zenawi: "If [the 1984 famine] was a nightmare, then this will be too ghastly to contemplate." Det är bara det att detta citat är från 2002. Då var också sex miljoner i farozonen, och de kunde bli 15 miljoner. Det blev de inte.
Denna gång är framställningen i BBC:s artikel balanserad mitt i eländet. En mycket intressant upplysning ges av två små cirkeldiagram, som berättar att andelen undernärda i landet gått ner från 71 procent 1992 till 46 procent i år. Även antalet har gått ner något.

I Rapport nu i kväll hör jag nyheten refereras. Lisbeth Åkerman återger procentsiffran 46 procent undernärda. Men sedan säger hon att "sex miljoner svälter, enligt FN". Det förekommer ännu ingen regelrätt svält i Etiopien, vilket framgår av en karta i BBC-artikeln.


Samtidigt är förstås läget oerhört allvarligt, om någon nu skulle missat det. Som jag sa: ämnet är delikat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar