söndag 25 oktober 2009

Hoppet kommer från Rädda Barnen


På samfällighetens städdag i dag språkade jag med en granne som hade läst min bok (hedervärda medborgare!). Han tyckte att medierna den senaste tiden varit "lite snällare". Ibland kan jag själv få för mig att man faktiskt lyfter fram lite fler oväntade positiva förändringar nu än tidigare, men jag är så gravt biased i frågan att jag egentligen inte kan uttala mig.
Men en helsidesannons på sidan tre i DN i dag får mig i alla fall att dra på smilbanden. Rädda Barnen har bestämt sig för att locka bidragsgivare genom att berätta att allt faktiskt inte är hopplöst. Tvärtom: barnsoldaterna är färre, barnadödligheten är lägre, barn skyddade av lag mot aga är fler och barn som förvägras skolgång är färre än på 1990-talet. Vilket visas med enkla och glasklara diagram. Lysande, Rädda Barnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar